«

»

Apr 16

Apa Itu Penyakit Gullain Barre

Salam Tuan

Sepupu saya baru didiagnosis sindrom gullain barre. Sekarang agak kritikal, mula-mula kena kebas kaki dan tangan. Minum susu melalui tiub. Ada peluang untuk sembuh ke?

Guillain–Barré (disingkatkan SGB) atau radang polineuropati demielinasi akut adalah peradangan akut yang menyebabkan kerosakan sel saraf tanpa penyebab yang jelas. Diagnosis SGB dapat dilakukan dengan menganalisa cairan otak dan elektrodiagnostik. Indikasi terjadinya infeksi adalah kenaikan sel darah putih pada cairan otak. Sedangkan bila menggunakan elektrodiagnostik, dapat melalui pemeriksaan konduksi sel saraf.

amalkan Jus Delima Bio Emas untuk mencegah sindrom gullain barre

a

Gejala dan penyebab
Pada keadaanondisi normal, tubuh akan menghasilkan antibodi untuk melawan antigen (zat yang berinteraksi dengan antibodi atau reseptor pada limfosit) ketika tubuhdiserang penyakit, virus, atau bakteria. Pada kes SGB, antibodi menyerang sistem saraf tepi dan menyebabkan kerosakan sel saraf. Keadaan ini ditimbulkan kerana antibodi memusnahkan selubung mielin yang menyelubungi sel saraf (demielinasi). Kerosakan yang ditimbulkan dimulai dari pangkal ke tepi atau dari atas ke bawah. Kerosakan tersebut akan menyebabkan kelumpuhan motorik dan gangguan sensibiliti. Jika kerosakan terjadi hingga kepangkal saraf maka dapat terjadi kelainan pada sumsum tulang belakang.

Gejala-gejala yang dapat timbul pada penderita SGB adalah kehilangan sensitiviti, seperti kesemutan, kebas (mati rasa), rasa terbakar, nyeri, dengan pola persebaran yang tidak teratur dan boleh berubah-ubah. Kelumpuhan pada pesakit SGB biasanya terjadi dari bahagian tubuh bawah ke atas atau dari luar ke dalam secara bertahap, namun dalam waktu yang bervariasi. Penderita SGB parah, kerusakan berlaku pada paru-paru dan melemahkan otot-otot pernapasan sehingga diperlukan ventilator untuk menjaga pesakit agar mampu bertahan.

Keadaan pesakit bertambah parah karena kemungkinan terjadi infeksi di dalam paru-paru akibat berkurangnya kemampuan pertukaran gas dan kemampuan membersihkan saluran pernapasan. Kematian umumnya terjadi karena kegagalan pernapasan dan infeksi yang ditimbulkan.

Syor Rawatan
Pertukaran palat, seperti proses dialisis, iaitu penggantian plasma darah menggunakan alat plasmaferesis. Ini dapat membantu pesakit untuk bertahan dari sindrom Guillain–Barré atau mencapai tahap yang lebih baik.

Pemberian cairan imunoglobulin intravena (IVIg diberikan melalui darah) dosis tinggi selama lima hari untuk peningkatan kekebalan tubuh.

Pemberian kortikosteroid dosis tinggi sebagai antiradang. Pada beberapa kasus, pemberian kortikosteroid dapat membantu proses penyembuhan.

Pesakit yang berhasil sembuh dari SGB tetap menghadapi keadaan kelemahan fungsi tubuh karena sel saraf merupakan jaringan yang tidak mampu kembali dengan sendirinya ketika mengalami kerusakan.

Untuk dapat menggerakkan anggota tubuhnya kembali, seperti berjalan, makan, berbicara, atau menulis, pasien harus melakukan terapi dan latihan secara teratur. Dalam jangka waktu satu tahun atau lebih, 85% penderita SGB dapat kembali normal.

Disyorkan mengamalkan Jus Delima Bio Emas 2 sudu tiga kali sehari iaitu pagi, petang dan malam selama enam bulan. Pengambilan Jus Delima Bio Emas sebelum makan berat.




Jangan lupa ambil Jus Delima Bio Emas sebagai booster tenaga untuk masa kerja anda sehingga petang



[ KEMBALI KE LAMAN UTAMA ]